
U loopt op straat en ziet in de verte een bekende lopen die uw kant op komt. U kijkt weg, bewondert de omgeving en pas als de bekende op twee meter is, kijkt u hem kort aan en begroet hem alsof u hem nu pas ziet. En die ander… die doet precies hetzelfde. Van welke afstand het ‘veilig’ is om te kijken naar die ander is afhankelijk van de relatie die u met hem heeft.
Zomaar iemand op straat, in een winkel of in restaurant in de ogen kijken, doen we niet. Bij een gesprek is oogcontact juist belangrijk. We weten daarmee dat de ander bereid is te luisteren en het gesprek nog volgt. Opdringerige verkopers denken dat het slim is iemand de hele tijd aan te kijken. Onderzoek laat zien dat bij een gemiddeld gesprek er dertig procent van de tijd sprake is van oogcontact.
De eerste paar seconden van oogcontact zijn het belangrijkste. Daarin vormen we al ons oordeel over de ander. En we krijgen het idee te weten hoe de ander over ons denkt. Het ‘klikte direct’ of het ‘boterde gelijk niet’ zijn daar het gevolg van.